} Технології і труд: Навчальна програма

Навчальна програма


Картинки по запросу Програма ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ 5–9 класи




 Програма  ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ  5–9 класи
                     
                                                                         
                                                                    Матриця.5клас

Кількість
проектів
(6)
Об'єкти проектно- технологічної діяльності учнів
Основні
технологиї
Додат-
кові
технології
К-сть годин
(70 год
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Розділ 1. Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки

Проект 1

Статична іграшка

12
Учень знайомиться з правилами внутрішнього розпорядку навчальної майстерні та елемен­тами технологічної діяльності.
Визначає у співпраці з учителем та іншими учнями алгоритм взаємодії в майстерні.
Знає етапи проектування.
Називає конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу. Розпізнає конструкційні матеріали.                                                    
Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб за готовою композицією.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій

Проект 2

Підставка під гарячий посуд із термостійкими з'єднаннями

10
Дотримується послідовності етапів проектної діяльності.
Розуміє сутність методу фантазування. Відтворює метод фантазування під час проектування виробу.
Виконує малюнок виробу.
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб за готовою композицією.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій

Проект 3

Ялинкова
прикраса

10
Дотримується послідовності етапів проектної діяльності.
Виконує малюнок виробу.
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Робить висновки про необхідність економного використання конструкційних матеріалів. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення.
Визначає необхідну кількість матеріалів.
Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб за готовою композицією.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій

Проект 4

Серветниця

14
Характеризує різні технології як види декоративно-ужиткового мистецтва.
Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання.
Усвідомлює значущість виробу, що виготовляється.
Дотримується послідовності етапів проектної діяльності.
Застосовує метод фантазування під час проектування виробу.
Виконує малюнок виробу.
Робить висновки про необхідність економного використання конструкційних матеріалів. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб за готовою композицією.
Усвідомлює важливість дотримання безпечних прийомів праці


Проект 5

Кухонне
приладдя

8
Дотримується послідовності етапів проектної діяльності.
Застосовує метод фантазування під час проектування виробу.
Виконує малюнок виробу.
Проводить міні-маркетингові дослідження, щоб обґрунтувати обрання виробу та його кон­струкційних особливостей.
Розпізнає конструкційні матеріали.Називає конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу. Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб за готовою композицією.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій

Проект 6

Макет транспорт­ного засобу

12
Дотримується послідовності етапів проектної діяльності.
Проводить міні-маркетингові дослідження, щоб обґрунтувати обрання виробу та його кон­струкційних особливостей.
Застосовує метод фантазування під час проектування виробу.
Усвідомлює розвиток техніки.
Виконує малюнок виробу.
Розпізнає конструкційні матеріали.
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Добирає та використовує знаряддя праці під час вирішення практичних завдань. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Виготовляє виріб.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій
Розділ II. Технологія побутової діяльності та самообслуговування
Проект 1
«Побутові електроприлади в моєму житті»
Технологія безпечно­го корис­тування електро­приладами
2
Знає правила безпечного користування електроприладами.
Користується електроприладами, дотримуючись правил безпеки.
Розпізнає найпростіші пошкодження побутових електроприладів.
Дотримується послідовності дій у разі виявлення пошкоджень чи несправностей побутових електроприладів.
Усвідомлює важливість дотримання правил безпечного користування побутовими електро­приладами
Проект 2
«Сервіруван­ня святкового столу»
Культура споживан­ня їжі. Технологія сервіру­вання столу
2
Розрізняє столові прибори.
Сервірує стіл.
Уміло поводиться за столом.
Усвідомлює важливість дотримання етикету для створення власного позитивного іміджу

                                                                     5клас


№ з/п

Тема уроку та її зміст

К-сть
   годин
Дата проведення
Розділ 1. Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки
Об'єкт проектної діяльності № 1: статична іграшка.
Основна технологія: технологія обробки деревинних матеріалів (ДВП, фанера)
12
1-2
Ознайомлення з правилами внутрішнього розпорядку майстерні. Проектування, його етапи. Вибір об'єкта проектування
2
3-4
Фанера як конструкційний матеріал. Послідовність виготовлення виробу з фанери. Добір та підготовка фанери для виготов­лення виробу. Ручний лобзик
2
5-6
Пристосування для випилювання. Підготовка лобзика до роботи. Прийоми безпечної роботи лобзиком. Розмічання способом копіювання. Виконання   тренувальних вправ
2
7-8
Технологічний процес випилювання виробу ручним лобзиком
2
9-10
Технологія шліфування та обпилювання крайок виробу з фанери
2
11-12
Технологія оздоблення виробу з фанери. Захист проекту
2
Об'єкт проектної діяльності № 2: підставка під гарячий посуд із термостійкими з'єднаннями. Основна технологія: технологія обробки деревинних матеріалів (ДВП, фанера)
10
13-14
Вибір об'єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу. Поняття про метод фантазування та його застосування. Виконання малюнка деталей основними лініями креслення
2
15-16
Визначення необхідної кількості матеріалу на деталь та виріб. Економне розмічання деталей на фанері. Добір інструментів та пристосувань. Розмічання деталей виробу
2
17-18
Технологічний процес виготовлення виробу з фанери за допомогою випилювання
2
19-20
Шліфування поверхні деталей. Обробка крайок. Особливості з'єднання деталей склеюванням
2
21-22
Технологія оздоблення виробу з фанери. Захист проекту
2
Об'єкт проектної діяльності № 3: ялинкова прикраса. Основна технологія: технологія ажурного випилювання
10
23-24
Вибір об'єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу. Виконання малюнка деталей. Визначення необхідної кількості матеріалу для виробу. З'єднання деталей. Способи розмічання на фанері
2
25-26
Добір інструментів та пристосувань. Особливості випилювання отворів та кутів. Виготовлення деталей виробу з ажурним випилюванням
2
27-28
Технологічний процес контурного й ажурного випилювання деталей
2
29-30
Технологічний процес контурного й ажурного випилювання деталей. Складання деталей у виріб
2
31-32
Технологія оздоблення виробу з фанери. Захист проекту
2
Об'єкт проектної діяльності № 4: серветниця.
Основна технологія: технологія ажурного випилювання
        14

33-34
Поняття про декоративно-ужиткове мистецтво та ажурне випилювання. Обирання виробу для проектування. Функціональність виробу. Шипове з'єднання. Модифікація малюнка деталей за допомогою фантазування
2
35-36
Економне розмічання на фанері обраним способом. Добір фанери, інструментів та пристосувань. Випилювання деталей
2
37-38
Технологічний процес контурного й ажурного випилювання деталей виробу з фанер
2
39-40
Технологічний процес контурного й ажурного випилювання деталей виробу з фанер
2
41-42
Технологічний процес контурного й ажурного випилювання деталей виробу з фанер
2
43-44
Складання деталей у виріб. Технологія оздоблення виробу з фанери
2
45-46
Технологія оздоблення виробу з фанери. Захист проекту
2
Об'єкт проектної діяльності № 5: кухонне приладдя (лопатка кухонна). Основна технологія: технологія обробки деревини.
Додаткова технологія: технологія декупажу
8
47-48
Вибір об'єкта проектування. Деревина як конструкційний матеріал. Послідовність виготовлення виробу з деревини. Кон­струювання форми методом фантазування. Виконання малюнка виробу. Поняття про міні-маркетингові дослідження
2
49-50
Особливості технології обробки деревини невеликої товщини: розмічання, випилювання, шліфування. Прийоми безпечної роботи. Технологічний процес виготовлення виробу з деревини
2
51-52
Технологічний процес виготовлення виробу з деревини. Оздоблення виробу із застосуванням технології декупажу
2
53-54
Технологія оздоблення виробу з деревини. Захист проекту
2
Об'єкт проектної діяльності № б: макет транспортного засобу. Основна технологія: технологія обробки деревини
12
55-56
Вибір об'єкта проектування. Розвиток техніки та знарядь праці. Конструювання виробу з застосуванням методу фантазування. Виконання малюнка деталей виробу
2
57-58
Свердління отворів у деревині. З'єднання деталей з деревини. Добір конструкційних матеріалів та інструментів. Технологічний процес виготовлення виробу: розмічання, випилювання або пиляння
2
59-60
Технологічний процес виготовлення деталей виробу: випилювання, свердління
2
61-62
Технологічний процес виготовлення деталей виробу: обробка крайок, шліфування
2
63-64
Технологічний процес виготовлення виробу: виготовлення елементів з'єднань, фарбування деталей
2
65-66
Складання деталей у виріб. Захист проекту
2
Розділ II. Технологія побутової діяльності та самообслуговування
Проект 1: «Побутові електроприлади в моєму житті».
Технологія: технологія безпечного користування електроприладами
2
67-68
Побутові прилади та їхнє значення в житті сучасної людини. Безпечне користування побутовими електроприладами
2
Проект 2: «Сервірування святкового столу».
Технологія: технологія формування культури споживання їжі; технологія сервірування столу
2
69-70
Міні-проект «Сервірування святкового столу».
Поняття про сервірування святкового столу. Столові прибори. Етикет за столом.
2

Матриця. 6 клас
Кількість проектів
(6 – 10)
Об'єкти
проектно-технологічної діяльності учнів
Основна технологія
Додаткова технологія
К-сть годин
(70 год)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Розділ І. Основи матеріалознавства та технології обробки
Проект 1
Органайзер
Технологія обробки деревинних матеріалів
(ДВП, фанера).
Технологія
трафарет-ного
розпису
10
Розуміє етапи проектування.
Знає властивості конструкційних матеріалів.
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Розрізняє та називає інструменти та пристосування для обробки конструкційних матеріалів. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Виготовляє виріб.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій
Проект 2
Рамка для фото
Технологія оздоблен­ня різьб­ленням
Технологія
ручної
обробки
деревини
12
Розуміє сутність методу біоформ у створенні (дослідженні) форми виробу. Застосовує методи фантазування та біоформ під час проектування виробу.
Розуміє моделі-аналоги як історію розвитку технічного об'єкта; розуміє сутність базової моделі. Має уявлення про масштаб. Читає та виконує зображення плоскої деталі (схеми).
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Знає властивості конструкційних матеріалів.
Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технологи його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Виготовляє виріб.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій
Проект 3
Панно
Технологія
оздоб­лення
мозаїкою
Технологія обробки дере­винних матеріа­лів (ДВП, фанера
10
Розрізняє моделі-аналоги стосовно об'єкта проектування. Розуміє сутність методу біоформ у створенні (дослідженні) форми виробу. Застосовує методи фантазування та біоформ під час проектування виробу.
Читає та виконує зображення плоскої деталі (схеми).Визначає необхідну кількість матеріалів.
Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб за готовою композицією.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій
Проект 4
Прикраси з бісеру, стрічок, ниток, тощо
Технологія виготовлен-ня виробів з бісеру.
10
Визначає типи деталей. Розрізняє деталі за способом отримання. Усвідомлює значення деталі як частини виробу.
Читає та виконує зображення плоскої деталі (схеми).
Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб за готовою композицією.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій
Проект 5
Підставка під горнятко
Технологія
обробки
деревини
12
Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання.
Розуміє роль природних матеріалів як важливого екологічного ресурсу у збереженні довкілля.
Обговорює та висловлює судження щодо цінності конструкційних матеріалів природного походження.
Розрізняє моделі-аналоги стосовно об'єкта проектування.
Застосовує методи фантазування та біоформ під час проектування виробу.
Читає та виконує зображення плоскої деталі (схеми).
Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб за готовою композицією.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій
Проект 6
Декоративний
свічник
Технологія
обробки
деревини
12
Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання.
Обґрунтовує взаємозв'язок між дотриманням технології виготовлення та якістю виробу. Розрізняє моделі-аналоги стосовно об'єкта проектування.
Застосовує методи фантазування та біоформ під час проектування виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу.
Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями.
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб за готовою композицією.
Дотримується правил безпечної праці п
Розділ 2. Технологія побутової діяльності та самообслуговування
Проект 1
«Охайне житло»
Технологія догляду за житлом
2
Знає правила добору мийних засобів для догляду за різними видами поверхонь. Знає правила безпечного користування мийними засобами та побутовою технікою. Читає і розуміє інформацію про товари.
Розрізняє та добирає мийні засоби та інструменти для прибирання житла.
Критично ставиться до інформації про товари для збереження здоров'я. Обговорює та висловлює власну думку щодо важливості для людини гігієни житла. Усвідомлює важливість вибору мийних засобів та їхнього впливу на довкілля
Проект 2
«Здоров'я та кра­са мого волосся»
Технологія догляду за волос­сям
2
Знає, які чинники впливають на стан волосся.
Визначає комплекс процедур та засобів для догляду за своїм волоссям залежно від його типу.
Планує дії по догляду за власним волоссям.
Усвідомлює необхідність догляду за волоссям


                                       6 клас
                          Календарно-тематичний план

№ з/п
Тема уроку та її зміст
К-сть
годин
Дата проведення
Об'єкт проектної діяльності № 1:  Органайзер.
Основна технологія: технологія обробки деревинних матеріалів(ДВП, фанера)
10
1-2
Етапи проектування — шлях до творчості. Вибір об'єкта проектування. Фанера як конструкційний матеріал
2
3-4
Послідовність виготовлення органайзера. Технологічні операції обробки  різних матеріалів: розмічання, пиляння пиломатеріалів . Добір матеріалів та інструментів.
2
5-6
Технологічний процес виготовлення органайзера :  розмічання, поділ на частини.
2
7-8
Технологічний процес виготовлення виробу: розмічання, пиляння пиломатеріалів.
2
9-10
Складання деталей у виріб.  Захист проекту.
2
   Об'єкт проектної діяльності № 2:  Рамка для фото.
Основна технологія: Технологія оздоблен­ня різьб­ленням .
Додаткова технологія: Технологія  ручної  обробки  деревини

12
11-12
Вибір об'єкта проектування. .  Моделі-аналоги. Поняття про метод біоформ і його застосування. Поняття про масштаб і розміри. Виконання ескізу плоскої деталі
2
13-14
Послідовність виготовлення виробу. Визначення необхідної кількості матеріалу на деталі виробу. Технологія обробки деревини. Добір інструментів та пристосувань
2
15-16
Технологічний процес виготовлення рамки для фото:  розмічання, різання, обпилювання.
2
17-18
Технологічний процес виготовлення  рамки для фото:  розпилювання отворів, свердління, шліфування
2
19-20
Складання виробу.
2
21-22
Захист проекту
2
   Об’єкт проектної діяльності № 3: Панно.
Основна технологія: Технологія оздоб­лення  мозаїкою
Додаткова технологія: Технологія обробки дере­винних матеріа­лів (ДВП, фанера
10
23-24
Вибір об'єкта проектування. Особливості виготовлення виробу. Вироби-аналоги . Конструювання форми  (фантазування або біоформи). Поняття про розгортку. Виконання ескізу розгортки з урахуванням масштабу
2
25-26
Виготовлення .  Визначення необхідної кількості матеріалу для виробу. Добір інструментів та пристосувань.
2
27-28
Технологічний процес виготовлення панно: розмічання , вирізання , обпилювання крайок, сверд­ління отворів (за потреби)
2
29-30
Технологічний процес виготовлення панно: обпилювання крайок, оздоблення   мозаїкою.
2
31-32
Технологічний процес виготовлення панно: обпилювання крайок, оздоблення   мозаїкою.Захист проекту
2
Об'єкт проектної діяльності № 4:  Прикраси з бісеру, стрічок, ниток, тощо.
Основна технологія: Технологія виготовлення виробів з бісеру.
Додаткова технологія:
10
33-34
Поняття про деталь як частину виробу. Типи деталей за призначенням та способом отримання. Вибір об'єкта проектування. Деталі виробу. Виконання ескізів деталей виробу
2
35-36
Особливості та порядок виготовлення деталей.  Інструменти та пристосування для виконання . Добір інструментів та матеріалів :  метал, фанера,бісер.
2
37-38
Технологічний процес виготовлення деталей : розмічання, вирізання, обпилювання.
2
39-40
Технологічний процес виготовлення деталей виробу з фанери: розмічання  основи, випилювання, обробка крайок, шліфування
2
41-42
Оздоблення виробу. Захист проекту
2
Об'єкт проектної діяльності № 5: підставка під горнятко.
Основна технологія: технологія обробки деревини.
Додаткові технологи: технологія обробки тонколистового металу, технологія обробки дроту
12
43-44
Вибір об'єкта проектування. Деревина — екологічний природний матеріал. Збереження лісових насаджень. Місцеві традиції оздоблення виробів із деревини металом. Моделі-аналоги підставки під горнятко
2
45-46
Конструювання виробу одним із методів (фантазування, біоформи). Виконання ескізів деталей підставки. Виконання малюнка оздоблений підставки під горнятко металевими накладками. Послідовність виготовлення виробу
2
47-48
Технологічний процес виготовлення деталей підставки з деревини: розмічання, розпилювання, обробка крайок рашпілями
2
49-50
Технологічний процес виготовлення деталей підставки з деревини: обробка крайок рашпілями, шліфування поверхні
2
51-52
Технологічний процес виготовлення накладок із дроту і (або) тонколистового металу та оздоблення ними підставки. Скла­дання виробу
2
53-54
Складання виробу. Захист проекту
2
Об'єкт проектної діяльності № 6: декоративний свічник.
Основна технологія: технологія обробки деревини.
Додаткові технології: технологія обробки тонколистового металу, технологія обробки дроту
12
55-56
Вибір об'єкта проектування. Оздоблення виробів з деревини. Поняття про якість виробу. Вплив різних чинників на якість виробу. Моделі-аналоги декоративного свічника з деревини
2
57-58
Конструювання деталей виробу. Складання композиції для оздоблення. Технологія та особливості виготовлення виробу. Добір інструментів та матеріалів для свічника
2
59-60
Технологічний процес виготовлення деталей виробу з деревини: розмічання, пиляння, обробка крайок
2
61-62
Технологічний процес виготовлення деталей виробу з деревини: свердління, шліфування, складання
2
63-64
Технологічний процес виготовлення металевих деталей для оздоблення. Оздоблення виробу
2
65-66
Оздоблення виробу. Захист проекту
2
Проект 1: «Охайне житло».
Технологія: технологія догляду за житлом
2
67-68
Технологія прибирання житла. Мийні засоби та їх безпечне використання. Догляд за різними   поверхнями
2

Проект 2: «Здоров'я та краса мого волосся».
Технологія: технологія догляду за волоссям
2
69-70
Зовнішній вигляд волосся. Предмети та засоби догляду за волоссям. Догляд за волоссям
2


Матриця. 7 клас
Кількість проектів
      4
Об'єкти
проектно-технологічної діяльності учнів
Основна технологія
Додаткова технологія
К-сть годин
  35
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Розділ І. Основи матеріалознавства та технології обробки
Проект 1
Вішак для одягу
Техноло­гія ручної обробки деревини
Технологія
обробки
дроту.
Технологія
декупажу
8
Планує власну проектну діяльність.
Розуміє призначення методу фокальних об'єктів. Відтворює алгоритм методу фокальних об'єктів для вдосконалення чи створення виробу.
Читає та виконує графічні зображення (схеми) на дві площини проекцій (за потреби під час виконання проекту).
Комбінує композицію для оздоблення виробу.
Знає будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки кон­струкційних матеріалів.
Розрізняє види механізмів перетворення та передавання руху. Робить висновки про роль механізмів у перетворювальній діяльності.
Характеризує властивості конструкційних матеріалів.
Добирає матеріали, інструменти та обладнання для виготовлення виробу.
Дотримується прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Використовує контрольно-вимірювальний інструмент.
Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій. Розраховує орієнтовну вартість витрачених матеріалів
Проект 2
Панно
Технологія
оздоблення
мозаїкою
Технологія обробки
деревинних матеріалів (ДВП, фане­ра).
Технологія виготовлен­ня виробів зі шкіри
8
Планує власну проектну діяльність.
Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, по­ширені в регіоні проживання.
Застосовує методи проектування.
Усвідомлює важливість грамотного виконання графічного зображення для виготовлення виробу.
Характеризує властивості конструкційних матеріалів.
Розуміє вплив властивостей конструкційних матеріалів на технологію обробки.
Знає будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки кон­струкційних матеріалів.
Добирає матеріали, інструменти та обладнання для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Використовує контрольно-вимірювальний інструмент.
Дотримується прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням. Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій. Розраховує орієнтовну вартість витрачених матеріалів
Проект 3
Штучні квіти
Технологія ручної обробки деревини. Технологія виготовлен­ня штучних квітів
Технологія
оздоблення
різьблен­-
ням
11
Планує власну проектну діяльність. Пояснює сутність моделі-аналогу для проектування виробу.
Використовує моделі-аналоги для вдосконалення виробу.
Характеризує властивості конструкційних матеріалів.
Знає будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки кон­струкційних матеріалів.
Добирає матеріали, інструменти та обладнання для виготовлення виробу.
Дотримується прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Виготовляє виріб.
Використовує контрольно-вимірювальний інструмент Оздоблює виріб.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій. Розраховує орієнтовну вартість витрачених матеріалів.
Проект 4
Елементи
ландшафтного
дизайну
Техноло­гія ландшафт-
ного дизайну
Техноло­гія ручної обробки деревини
6
Планує власну проектну діяльність.
Визначає сфери застосування різних видів технологій.
Створює композицію для оздоблення виробу.
Знає будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки кон­струкційних матеріалів.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням. Оздоблює виріб.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій. Розраховує орієнтовну вартість витрачених матеріалів
Розділ 2. Технологія побутової діяльності та самообслуговування
Проект 1
«Малярні роботи в побуті власни­ми руками»
Технологія
малярних
робіт
1
Наводить приклади застосування відповідних технологій під час виконання малярних робіт. Знає шкідливий вплив фарб і може запобігати їхній шкідливій дії.
Добирає матеріали та інструменти для виконання малярних робіт.
Усвідомлює важливість правильного добору матеріалів для малярних робіт з погляду до­цільності та безпеки їх використання
Проект 2
«Я - споживач»
Технологія
придбання
продуктів
харчування
та інших
товарів
1
Наводить приклади призначення етикеток та екологічних символів.
Читає та розуміє значення спеціальних символів, штрих-кодів.
Розрізняє екологічні символи і стандарти якості й безпеки.
Критично ставиться до інформації про товари для збереження здоров'я. Висловлює власні судження про необхідність маркування споживчих товарів. Усвідомлює важливість дотримання рекомендацій щодо утилізації тари
7 клас
Календарно-тематичний план
№ з/п
Тема уроку та її зміст
К-сть
годин
Дата проведення
Об'єкт проектної діяльності № 1: вішак для одягу.
Основна технологія: технологія ручної обробки деревини.
Додаткова технологія: технологія обробки дроту, технологія декупажу

8
1
Вибір об'єкта проектування. Планування проектної діяльності. Удосконалення виробу методом фокальних об'єктів. Компо­зиція для оздоблення
1
2
Проеціювання на дві площини проекції. Читання ескізів об'ємних деталей виробу з деревини
1
3
Деревина як конструкційний матеріал. Добір та визначення кількості пиломатеріалів для виробу. Технологія обробки дере­вини. Механізми в обладнанні
1
4
Технологічний процес виготовлення виробу: розмічання, пиляння, стругання пиломатеріалів
1
5
Технологічний процес виготовлення виробу: стругання, обпилювання рашпілями, шліфування
1
6
Технологічний процес виготовлення виробу: оздоблення декупажем
1
7
Технологічний процес виготовлення гачка з дроту: випрямляння, поділ на частини, обпилювання торців, згинання. Техноло­гічний процес складання виробу
1
8
Захист проекту
1
Об'єкт проектної діяльності № 2: панно.
Основна технологія: технологія оздоблення мозаїкою.
Додаткова технологія: технологія обробки деревинних матеріалів (ДВП, фанера), технологія виготовлення виробів зі шкіри

8
9
Вибір об'єкта проектування. Планування проектної діяльності. Комбінування композиції для панно з рельєфної мозаїки або зі шкіри
1
10
Матеріали для виконання мозаїкового набору. Технологія виготовлення мозаїкового набору зі шкіри або деревинних мате­ріалів. Добір матеріалів для панно
1

11
Технологічний процес виготовлення панно: випилювання з фанери та вирізання зі шкіри елементів мозаїкового набору
1
12
Технологічний процес виготовлення виробу: випилювання з фанери та вирізання зі шкіри елементів мозаїкового набору, їх обробка
1
13
Технологічний процес виготовлення виробу: обробка елементів мозаїкового набору, фарбування елементів мозаїки, підго­товка основи
1
14
Технологічний процес виготовлення виробу: завершення підготовки основи. Наклеювання мозаїкового набору на основу
1
15
Наклеювання мозаїкового набору з фанери або зі шкіри на основу
1
16
Захист проектів
1
Об'єкт проектної діяльності № 3: штучні квіти.
Основна технологія: технологія ручної обробки деревини, технологія виготовлення штучних квітів. Додаткова технологія: технологія оздоблення різьбленням

11
17
Вибір об'єкта проектування. Планування проектної діяльності. Поняття про модель-аналог. Конструювання штучних квітів. Плоско-рельєфне різьблення
1
18
Пиломатеріали. Властивості деревини. Тканина для штучних квітів. Підготовка тканини
1
19
Технологія виготовлення штучних квітів із деревини, з тканини
1
20
Добір матеріалів, інструментів та обладнання. Розмічання заготовок
1
21
Технологічний процес виготовлення штучних квітів з деревини (пиляння, стругання) та тканини (вирізання деталей, надання об'ємної форми)
1
22
Технологічний процес виготовлення штучних квітів з деревини (обпилювання, шліфування) та тканини (надання об'ємної форми деталям)
1
23
Технологічний процес виготовлення штучних квітів з деревини (надання рельєфної поверхні деталям) та тканини (виготов­лення тичинок та додаткових елементів квітів)
1
24
Технологічний процес виготовлення штучних квітів з деревини (надання рельєфної поверхні деталям, фарбування) та тканини (виготовлення стебел та основи). Складання деталей у виріб
1


25
Технологічний процес виготовлення штучних квітів з деревини (надання рельєфної поверхні деталям, фарбування) та тканини (виготовлення стебел та основи)
1
26
Технологічний процес виготовлення штучних квітів із деревини та тканини: складання деталей у виріб
1
27
Захист проектів
1
Об'єкт проектної діяльності № 4: елементи ландшафтного дизайну.
Основна технологія: технологія ландшафтного дизайну.
Додаткова технологія: технологія ручної обробки деревини

6
28
Вибір об'єкта проектування. Планування проектної діяльності. Технології та сфери їх застосування. Поняття про ландшафтний дизайн
1
29
Елементи та матеріали в ландшафтному дизайні. Комбінування композиції клумби
1
30
Технологія створення елементів ландшафтного дизайну. Висаджування рослин. Добір матеріалів та інструментів
1
31
Технологічний процес виготовлення елементів ландшафтного дизайну з деревини та інших матеріалів
1
32
Технологічний процес створення клумби з елементами ландшафтного дизайну
1
33
Захист проектів
1
Проект: «Я — споживач».
Технологія: технологія придбання продуктів харчування та інших товарів
1
34
Інформація про товари. Символіка та кодування товарів. Утилізація тари
1
Проект: «Малярні роботи в побуті власними руками».
Технологія: технологія малярних робіт
1
35
Матеріали для виконання малярних робіт. Технологія виконання малярних робіт. Правила безпеки під час виконання ма­лярних робіт
1







Матриця 8 клас

Кількість
проектів
(4)
Об'єкти проектно- технологічноїдіяльностіучнів
Основні
технології
Додаткові
технології
К-сть годин (35 год)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
1
2
3
4
5
6

Розділ 1. Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки
Проект 1
Пристосування для шкільної майстерні
Технологія
ручної
обробки
сортового
прокату
Технологія
ручної
обробки
деревини
8
Визначає завдання та планує проектну діяльність.
Має уявлення про сучасні технології виготовлення конструкційних матеріалів. Враховує пе­реваги та недоліки конструкційних матеріалів під час їх добору.
Усвідомлює вплив матеріалів хімічного походження на здоров'я людини. Усвідомлює важливість безвідходного виробництва.
Добирає та застосовує методи проектування для вирішення завдань.
Читає та виконує графічні зображення (схеми) на три площини проекцій (за потреби під час виконання проекту). Усвідомлює важливість уміння читати креслення.
Розраховує та планує орієнтовну вартість витрачених матеріалів.
Добирає матеріали, інструменти та обладнання для виготовлення виробу.
Визначає необхідну кількість матеріалів.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням. Виготовляє виріб
Проект 2
Свічник
Технологія
механічної
обробки
деревини
Технологія
ручної
обробки
деревини
7
Визначає завдання та планує проектну діяльність.
Розуміє комбінаторику як провідний метод у створенні форми виробу. Висловлює судження щодо вибору форми та оздоблення виробу.
Пояснює будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки кон­струкційних матеріалів.
Характеризує принцип дії машини. Усвідомлює важливість машини в контексті розвитку тех­ніки (технологій).
Добирає матеріали, інструменти та обладнання для виготовлення виробу.
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Розраховує та планує орієнтовну вартість витрачених матеріалів.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням. Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій
Проект 3
Скринька
Технологія
ручної
обробки
деревини
Технологія оздоблен­ня різьб­ленням. Технологія оздоб­лення мозаїкою
10
Визначає завдання та планує проектну діяльність.
Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання.
Застосовує прийоми комбінаторики в процесі проектування виробу.
Створює композицію для оздоблення виробу.
Розраховує та планує орієнтовну вартість витрачених матеріалів.
Добирає матеріали, інструменти та обладнання для виготовлення виробу.
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням. Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій.
Оцінює виконання технологічних операцій та усуває недоліки
Проект 4
Світильник
Технологія
ручної
обробки
деревини.
Технологія
електро­
технічних
робіт
Технологія
механічної
обробки
деревини
8
Визначає завдання та планує проектну діяльність.
Обґрунтовує доцільність визначеного плану дій.
Пояснює добір методів проектування.
Використовує моделі-аналоги для аналізу та подальшого компонування об'єкта проектування. Висловлює судження про добір конструкційних матеріалів на основі критеріїв.
Пояснює будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки кон­струкційних матеріалів.
Враховує переваги та недоліки конструкційних матеріалів під час їх добору.
Добирає матеріали, інструменти та обладнання для виготовлення виробу.
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу й технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням. Виготовляє виріб.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій.
Розраховує та планує орієнтовну вартість витрачених матеріалів

Розділ II. Технологія побутової діяльності та самообслуговування
Проект 1
«Моя зачіска»
Технологія
добору
зачіски
1
Знає, як за допомогою рослинних натуральних засобів зміцнити волосся та змінити його колір. Добирає зачіску відповідно до форми обличчя.
Розрізняє та добирає рослинні засоби для догляду за волоссям.
Висловлює судження про переваги натуральних рослинних засобів у догляді за волоссям
Проект 2
«Мій одяг — мій імідж»
Технології добору одягу та взуття і догляду за ними
1
Знає види одягу та взуття, технологію догляду за ними.
Називає засоби догляду за одягом та взуттям.
Добирає одяг та взуття з урахуванням власних параметрів та потреб.
Доглядає за одягом, взуттям та дотримується відповідних санітарно-гігієнічних вимог. Усвідомлює важливість догляду за одягом та взуттям.
Критично ставиться до використання одягу та взуття залежно від потреб та санітар­но-гігієнічних вимог



                                                                          8 клас
                                                         Календарно-тематичний план
№ з/п
Тема уроку та її зміст
К-сть
годин
Дата проведення
Об'єкт проектної діяльності № 1: пристосування для шкільної майстерні.
Основна технологія: технологія ручної обробки сортового прокату.
Додаткова технологія: технологія ручної обробки деревини

8
1
Завдання та планування проектної діяльності. Вибір об'єкта проектування. Сучасні технології виготовлення сталі, чавуну, пластиків. Безвідходне виробництво
1
2
Проектування та конструювання виробу. Проеціювання на три площини проекції. Виконання ескізів об'ємних деталей при­стосування
1
3
Добір та визначення кількості матеріалів для виробу. Технологія виготовлення деталей виробу зі сталі. Різьбове з'єднання. Процес розмічання
1
4
Технологічний процес виготовлення виробу: різання, обпилювання
1
5
Технологічний процес виготовлення виробу: обпилювання заготовок
1
б
Технологічний процес виготовлення виробу: свердління отворів, нарізання різьби
1
7
Технологічний процес виготовлення виробу: нарізання різьби, складання виробу
1
8
Захист проекту
1
Об'єкт проектної діяльності № 2: свічник.
Основна технологія: технологія механічної обробки деревини.
Додаткова технологія: технологія ручної обробки деревини

7
9
Завдання та планування проектної діяльності. Вибір об'єкта проектування. Комбінаторика як метод конструювання форми композиції оздоблення
1
10
Токарний верстат для обробки деревини як технологічна машина. Інструменти та прилади для виконання токарних робіт. Деревини для токарних робіт
1
11
Добір матеріалів, інструментів та обладнання. Виконання тренувальних вправ. Підготовка заготовок
1
12
Технологічний процес виготовлення деталей точеного виробу
1
13
Технологічний процес виготовлення деталей точеного виробу
1
14
Технологічний процес виготовлення деталей з деревини. Опорядження та складання виробу
1
15
Захист проекту
1
Об'єкт проектної діяльності № 3: скринька.
Основна технологія: технологія ручної обробки деревини.
Додаткові технології: технологія оздоблення різьбленням, технологія оздоблення мозаїкою

10
16
Визначення завдань. Планування проектної діяльності. Декоративні технології в регіоні. Поняття про комбінаторику
1
17
Конструювання виробу. Способи з'єднання стінок скриньки. Створення композиції для оздоблення. Визначення кількості матеріалів для скриньки
1
18
Добір матеріалів, інструментів та обладнання для виготовлення виробу. Технологічний процес розмічання та пиляння заготовок
1
19
Технологічний процес виготовлення деталей скриньки: стругання, обпилювання, шліфування
1
20
Технологічний процес виготовлення скриньки: виготовлення елементів з'єднання
1
21
Технологічний процес виготовлення скриньки: різьблення
1
22
Технологічний процес виготовлення скриньки: різьблення
1
23
Технологічний процес виготовлення скриньки: різьблення
1
24
Технологічний процес виготовлення скриньки: опорядження, складання
1
25
Захист проекту
1
Об'єкт проектної діяльності № 4: світильник.
Основна технологія: технологія ручної обробки деревини, технологія електротехнічних робіт. Додаткова технологія: технологія механічної обробки деревини

8
26
Визначення завдань. Планування проектної діяльності. Моделі-аналоги конструкцій світильника. Проектування та конструю­вання виробу
1
27
Технологія електротехнічних робіт. Монтажні схеми. Правила безпеки
1
28
Добір матеріалів, інструментів та обладнання. Технологічний процес виготовлення виробу: розмічання, пиляння
1
29
Технологічний процес виготовлення деталей світильника: пиляння, стругання, обпилювання рашпілями (за потреби)
1
30
Технологічний процес виготовлення деталей світильника: шліфування, виконання елементів з'єднань. Робота на токарному верстаті (за потреби)
1
31
Електромонтажні роботи
1
32
Складання виробу
1
33
Захист проекту
1
Проект: «Моя зачіска».
Технологія: технологія добору зачіски
1
34
Догляд за волоссям. Зміна кольору волосся.
Зачіски та особливості добору зачісок
1
Проект: «Мій одяг — мій імідж».
Технологія: технологія добору одягу та взуття і догляду за ними
1
35
Види одягу та взуття. Засоби догляду.
Добір одягу та взуття з метою формування іміджу
1




Матриця  9 клас

Кількість
проектів
(2)
Об'єкти проектно- технологічноїдіяльностіучнів
Основні
технології
Додаткові
технології
К-сть годин (35 год)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
1
2
3
4
5
6

Розділ 1. Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки
Проект 1
Вироби в етніч­ному стилі
Техноло­гія ручної обробки деревини. Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом
Технологія
оздоблення
різьблен­
ням.
Технологія виготовлен­ня вишитих виробів
16
Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення виробів, по­ширені в регіоні проживання.
Характеризує результати проектування на кожному етапі та зіставляє їх із запланованими. Усвідомлює доцільність застосування методів проектування для вирішення завдань. Оцінює об'єкт проектування з використанням аналогів.
Створює композицію для оздоблення виробу.
Прогнозує якість виготовлення, вартість і сферу застосування виробу залежно від вибору конструкційних матеріалів.
Характеризує будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки конструкційних матеріалів.
Обґрунтовує доцільність вибору конструкційних матеріалів.
Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.Розраховує орієнтовний бюджет проекту.
Добирає матеріали, інструменти та обладнання для   виготовлення виробу.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Дотримується прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням. Виготовляє виріб.
Оздоблює виріб.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій.Оцінює результати власної діяльності
Проект 2
Нове життя ста­рим речам
Техноло­гія ручної обробки деревини. Технологія виготовлен­ня швейних виробів машинним способом
18
Пояснює застосування автоматичних пристроїв у технологічних процесах, побуті. Розпізнає автоматичний пристрій за принципом його дії.
Усвідомлює важливість автоматики в побуті та виробництві.
Характеризує сфери застосування електрифікованих знарядь праці.
Знає властивості та сфери застосування сучасних конструкційних матеріалів.
Обґрунтовує власні судження щодо галузей застосування конструкційних матеріалів. Усві­домлює важливість вторинної переробкисировини.
Читає та виконує кресленик деталей виробу та технічний рисунок (за потреби під час виконання проекту).
Усвідомлює значення стандартів у процесі створення графічної документації.
Усвідомлює доцільність застосування методів проектування для вирішення завдань. Розуміє біоніку як науку про створення механізмів, пристроїв, технічних об'єктів чи тех­нологій, ідея яких запозичена з живої природи. Застосовує елементи біоніки в процесі створення форми виробу.
Характеризує будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки конструкційних матеріалів.
Обґрунтовує доцільність вибору конструкційних матеріалів.
Оцінює об'єкт проектування з використанням аналогів.
Розраховує орієнтовний бюджет проекту.
Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає матеріали, інструменти та обладнання для виготовлення виробу.
Дотримується прийомів роботи з інструментами, пристосуваннями та обладнанням. Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу.
Дотримується правил безпечної праці під час виконання технологічних операцій.
Оцінює результати власної діяльності



Розділ II. Технологія побутової діяльності та самообслуговування
Проект 1
«Мій стиль»
Технологія проектуван­ня власного стилю
1
Називає основні стилі одягу. Знає і називає види одягу.
Виконує проект зі створення власного стилю в одязі.
Уміє враховувати особливості своєї фігури в доборі одягу, поєднувати види одягу тощо. Добирає краватки та зав'язує їх різними способами.
Усвідомлює власний стиль в одязі



9 клас
 Календарно-тематичний план

№ з/п
Тема уроку та її зміст
К-сть
годин
Дата проведення
Об'єкт проектної діяльності № 1: вироби в етнічному стилі.
Основні технології: технологія ручної обробки деревини, технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом. Додаткові технології: технологія оздоблення різьбленням, технологія виготовлення вишитих виробів

16
1
Планування проектної діяльності. Вибір об'єкта проектування та його аналоги. Особливості регіональних декоративних технологій
1
2
Конструювання форми виробу із застосуванням методів конструювання та проектування
1
3
Створення композиції оздоблення виробу
1
4
Розрахунок бюджету проекту з урахуванням якості виготовлення, конструкційних матеріалів
1
5
Добір необхідної кількості конструкційних матеріалів. Добір інструментів та обладнання
1
6
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
7
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
8
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
9
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
10
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
11
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
12
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
13
Технологічний процес виготовлення деталей виробу. Оздоблення деталей
1
14
Технологічний процес виготовлення виробу. Оздоблення деталей. Складання деталей у виріб
1
15
Складання деталей у виріб
1
16
Захист проекту
1
Об'єкт проектної діяльності № 2: нове життя старим речам.
Основні технології: технологія ручної обробки деревини, технологія виготовлення швейних виробів машинним способом
18
17
Автоматичні пристрої на виробництві й у побуті. Принцип дії автоматичних пристроїв. Електрифіковані знаряддя праці та їх безпечне використання
1
18
Сучасні конструкційні матеріали (пластики, композити) і сфери їх застосування. Конструкційні матеріали, що утворюються в процесі вторинної обробки сировини
1
19
Планування проектної діяльності. Вибір об'єкта проектування. Моделі-аналоги
1
20
Значення стандартів у кресленні. Лінії креслення. Нанесення розмірів. Масштаб
1
21
Проеціювання. Два і три вигляди на кресленні деталей
1
22
Конструювання виробу. Виконання ескізів деталей
1
23
Розрахунок бюджету проекту. Добір матеріалів, інструментів та обладнання
1
24
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
25
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
26
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
27
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
28
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
29
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
ЗО
Технологічний процес виготовлення деталей виробу
1
31
Технологічний процес виготовлення виробу
1
32
Технологічний процес виготовлення виробу: опорядження деталей, складання
1
33
Технологічний процес виготовлення виробу: складання, налагодження. Остаточна обробка виробу
1
34
Захист проекту
1
Проект: «Мій стиль».
Технологія: технологія проектування власного стилю
1
35
Поняття про стиль одягу. Види стилів одягу. Формування власного стилю з врахування індивідуальних особливостей
1